Архив прессы

1977

Muziek Expres, April 1977

Нидерландский музыкальный журнал Muziek Expres, апрель 1977 года

 

SONGWRITERS CHINN & CHAPMAN: SMOKIE HAD ONS DE KOP KUNNEN KOSTEN!

Hitschrijvers Nicky Chinn en Michael Chapman werden rijk door hun inspanningen voor o.a. Susie Quatro, Mud en de Sweet. Maar Smokie bracht hen bijna aan de rand van de afgrond...

De eerste kennismaking tussen Chinn, Chapman en Smokie dateert al van april 1974, toen de twee C's een club binnenstapten waar de groep zich voor £200 – per avond uit de naad werkte. De songwriters namen onmiddellijk maatregelen: ze adviseerden Smokie voorlopig niet meer op te treden, betaalden de leden een maandsalaris van £800,— en gaven ze de opdracht om songs te gaan schrijven. Zelf bogen Chinn en Chapman zich over de image van wat eens de grootste groep van Engeland en omstreken moest gaan worden. Het eerste idee werd een regelrecht fiasco: Smokie moest op de Quatro-toer en werd dientengevolge voor 2500 piek in het leer gestoken. Een fotograaf legde het resultaat a raison van £500. – vast, waarna bleek dat de eerste investering voor niets was geweest. Smokie was geen leren-pakkengroep en trok dan ook ijlings de vertrouwde spijkerbroeken weer aan. De portefeuille ging opnieuw wijd open voor een nieuwe geluidsinstallatie (£40000. —) en een Mercedes-bus van £15000, - om deze kostbare lading te vervoeren. Vervolgens werd er een langspeler opgenomen, die alleen aan studio-huur al £15000, - kostte en het totaal van wat Chinn en Chapman in Smokie gestoken had op een dikke 73000 gulden bracht. “Op de volgende weken moest het aankomen” vertelt Nicky Chinn, “want je kunt nog zo’n goeje groep hebben, en nog zo’n puike elpee, maar wanneer er geen pláat over de toonbank gaat en er dus ook geen optredens komen, heb je er weinig aan.” Om dit te voorkomen kwam er nog eens 30000 gulden op tafel voor een publiciteits-campagne, die tot doel had de eerste Smokie-single, “Pass It Away” hoog in de hitparade te doen belanden. Drie weken voordat het werkje in de winkels lag, onlvingen alle radiostations en elke popjournalist een fors uitgevallen pak sigaretten dat met a’n vijfenveertig centimeter hoogte moeilijk over het hooft kon worden gezien.

De publiciteits-campagne miste haar doel niet, maar er zat wel een vervelend kantje aan, Smokey & the Robinsons beschuldigden de groep namelijk van plagiaat en zo werd de naam Smokey veranderd in het zo vertrouwde Smokie. Het Engelse pop-publiek werd op de aanwezigheid van Smokie attent gemaakt door tree-pagina's grote advertenties in elk popblad van bet Verenigd Koninkrijk, terwijl ondertussen een complete menigte pluggers de d.j.’s bewerkten met de bedoeling dat zij „Pass It Around” grijs zouden draalen. Tenslotte werden er via de radio regelmatig reklame-jingles de lucht in geslingerd. Het bedrag dat werd uitgegeven om Smokie naar de top te helpen, was het grootste sinds CHS $625000, - had gespendeerd om David Essex te lanceren. Met dat verschil dat Chinn en Chapman alles uit eigen zak betaalden, waardoor zij het met niet geringe risico liepen dat dit grapje ben financieel wel eens de das zou kunnen omdoen.

Chinn en Chapman hebben maar heel even in de rats gezeten, want na een wat tamme start stormde Smokie opgewekt naar de beoogde wereldroem. En kon het duo de kassabel weer boren rinkelen.

 

ПЕРЕВОД

АВТОРЫ ПЕСЕН ЧИНН И ЧЕПМЕН: SMOKIE НАС ЧУТЬ НЕ РАЗОРИЛИ!

Авторы хитов Ники Чинн и Майкл Чепмен разбогатели благодаря своей работе для Susie Quatro, Mud, Sweet и других. Но Smokie едва не довели их до крайности...

Первое знакомство между Чинном, Чепменом и Smokie произошло в апреле 1974 года, когда эти двое вошли в клуб, где группа работала на износ за 200 фунтов стерлингов за вечер.  Авторы песен немедленно взялись за дело: они посоветовали Smokie пока не выступать, выплатили участникам ежемесячную зарплату в размере 800 фунтов стерлингов и велели им начать писать песни. Сами Чинн и Чепмен имели в голове образ  - они должны были стать самой знаменитой группой в Англии и ее окрестностях. Первая идея потерпела полное фиаско: Smokie должны были отправиться в турне с Сюзи Кватро, поэтому их одели в кожу за 2500 баксов.  Фотограф их запечатлел - результат обошелся в 500 фунтов стерлингов — после чего выяснилось, что первые вложения были напрасными. Smokie были совершенно не "кожаная" группа и поэтому поспешно снова надели привычные джинсы. Снова было щедро заплачено за новую звуковую систему (40 000 фунтов стерлингов) и фургон Mercedes за 15 000 фунтов стерлингов для перевозки этого драгоценного груза. Впоследствии был записан полноформатный альбом, который стоил 15 000 фунтов стерлингов только за аренду студии, в результате чего общая сумма, которую Чинн и Чепмен вложили в Smokie, составила головокружительные 73 000 гульденов. «Это должно было сработать в ближайшие недели", — говорит Ники Чинн, — "потому что у вас может быть и хорошая группа и такой отличный альбом, но когда ни одна пластинка не продается и, следовательно, нет выступлений, от этого мало толку».  Чтобы предотвратить провал, было выделено еще 30 000 гульденов на рекламную кампанию, целью которой было вывести первый сингл Smokie «Pass It Away» на высокие места в чартах. За три недели до того, как произведение попало в магазины, все радиостанции и каждый поп-журналист получили по большому блоку сигарет, который при высоте сорок пять сантиметров трудно было не заметить. 

Рекламная кампания не достигла своей цели, но была в ней и неприятная сторона, Smokey & the Robinsons ((мой комментарий - голландский музыкальный журналист не знает, кто такой Smokey Robinson и думает, что это группа-)) по-видимому, по аналогии с известной в Европе тогда группе Waterloo & Robinson)) обвинил группу в плагиате и поэтому название Smokey было изменено на уже знакомое нам Smokie. Британская поп-публика была извещена о существовании Smokie рекламными объявлениями на трех страницах в каждом поп-журнале в Великобритании, в то время как целая толпа плаггеров доставала ди-джеев, чтобы заставить их ставить в эфир "Pass It Around".  Да еще и рекламные джинглы регулярно подбрасывались в эфир по радио. Сумма, потраченная на то, чтобы раскрутить Smokie, была самой большой с тех пор, как CHS потратила 625 000 долларов на раскрутку Дэвида Эссекса. С той разницей, что Чинн и Чепмен оплачивали все из собственного кармана, поэтому они шли на немалый риск, что эта прихоть может их прикончить финансово.

Чинн и Чепмен совсем недолго были в убытке, потому что после несколько застопорившегося старта Smokie резво рванули к намеченной мировой славе. И тандем мог снова нажать на звонок на кассе и принимать деньги.

 

*   *   *

 

Материал подготовлен Tina Lady-Gruoh